Stáva sa vám, že napíšete skvelý článok, ktorý má kvalitný obsah, kľúčové slová, ale nie je čítaný? Alebo máte dobrý copywriting na webe, ale nie je navštevovaný? Čudovali by ste sa, ako je možné znehodnotiť aj dobrý predajný text, kvalitný článok, alebo web tým, ako na ňom usporiadate obsah.
Aj z užitočného a hodnotného obsahu sa dá nechtiac urobiť taký, ktorému sa budú všetci oblúkom vyhýbať. Pretože vysiela jasné posolstvo: „Tento článok nestojí za prečítanie. Nezdržuj sa tu, choď odtiaľto preč.“
NEMÝĽTE SI TEXTY NA WEBE S TEXTAMI V KNIHE
Problém môže byť v nezvládnutej typografii. Čo to je?
Je to taká úprava textu, v ktorej sa čitateľ stratí, nevyzná a preto odchádza inam. Určite sa vám to už niekedy stalo. Že ste niečo hľadali, našli ste viac článkov. A rozhodli ste sa ignorovať ten, ktorý mal úpravu, z ktorej vám na prvý dojem nebolo jasné, či nájdete odpoveď na to, čo hľadáte.
Jednoducho text ako v knihe. Nevedeli ste v ňom očami čítať, tak ste automaticky odišli a našli si iný článok, ktorého obsah ste preskenovali na prvý pohľad.
Ten prvý článok vás odradil nevhodnou typografiou, formátovaním (rozvrhnutím a úpravou) textu, hoci po obsahovej stránke bol možno perfektný.
Lebo, ak chcem čítať román, tak si vezmem knihu. Ale na webe nikto obsah upravený ako v knihe, čítať nebude. Toto je jasné.
Už aj leták, ktorý sa vám dostane do rúk musí mať úpravu, v ktorej sa očami dá čítať, nie to ešte online formát.
PREDAJNÝ TEXT MÁ VYŠŠIU HODNOTU SO SPRÁVNOU TYPOGRAFIOU
To znamená, že tým, ako text upravíte môžete zvýšiť, ale aj znížiť jeho cenu. Neprehľadný text nie je pre nikoho lákavý, hoci content môže byť skvelý, vlastne. Pozor! Presne toto môže byť tiež dôvod vysokej miery odchodov z vašej webstránky. Poďme si povedať, ako tomuto zabrániť.
NAPÍSAŤ DOBRÝ ČLÁNOK NESTAČÍ
Čo všetko vplýva na čítanosť článku, to by sa nevošlo do jedného článku, možno tak do jednej knihy. Nadpis je prvý kľúčový moment a téma, ktorú dúfam rozoberiem podrobnejšie v niektorom z ďalších článkov. Povedzme, že sme nadpis, aj všetky náležitosti, ktoré má mať správny obsah, ste zvládli, spolu s kľúčovými slovami a seo. A čo ďalej?
Správnou typografiou docielite to, že váš obsah bude:
- už na prvý dojem lákavejší, atraktívnejší a zaujímavejší pre čitateľa,
- čitateľ sa v ňou bude vedieť bez čítania zorientovať a nájsť dôvod, prečo ho začať čítať a neodísť inam,
- a v konečnom dôsledku bude aj čítanejší, ako by bol napr. ten istý článok s nevhodnou typografiou, teda úpravou.
Ja dodržiavam všetky pravidlá. Vybrala som pre vás tie najzákladnejšie, ktorými sa snažím riadiť, možno pomôžu aj vám.
VEĽKOSŤ PÍSMA
Všetci fičíme na mobiloch a nielen preto, by mala byť veľkosť písma dostatočná, aby text bol čitateľný. Malé písmenká čitateľa veľmi rýchlo odradia.
FARBA PÍSMA
Menej je niekedy viac. Na webe to platí obzvlášť. Web je váš výklad. Mal by byť vkusný. No niektoré weby vyzerajú ako wordovský dokument. Hýria farbami a pôsobia neprofesionálne. Zvoľte si šedú, prípadne čiernu farbu písma, maximálne ešte jednu na nadpisy a podnadpisy. Určite nerobte z obsahu gýč. Ak chcete niečo zvýrazniť, použite tučné písmo. Vyvarujte sa farbám, aby ste nerobili lacný dojem.
FONT PÍSMA
Font, čiže druh písma, by ideálne mal byť jeden, maximálne druhý na nadpisy. V opačnom prípade bude obsah pôsobiť rozhádzane a nedôveryhodne. Ako by ste nemali jasno vo veciach, pôsobí to nestabilne a nerozhodne. Dajte si na to pozor. Pri slovenskom obsahu si nezabudnite pri výbere fontu písma preveriť, či obsahuje písmená s interpunkčnými znamienkami (ô, ä, ĺ, é, č, š, ď, ť…). Takéto fonty sú označené „Latin Extended (latin-ext)“. Vyhýbajte sa fontom, ktoré sú síce krásne, ale nie sú dobre čitateľné.
RIADKOVANIE A ZAROVNANIE TEXTU
Myslite na to, že natlačený text nebude nikto čítať. Čím má odsek viac riadkov, tým väčšie riadkovanie je odporúčané. Ale samozrejme, rovnaké riadkovanie v celom jednom článku. A aké zarovnanie textu používať? Zarovnanie z oboch strán ja milujem, lebo to na počítači skvele vyzerá. Na tlačoviny sa hodí bez debaty. Ale na mobily viac zarovnanie naľavo. Je to na vás. Vyskúšajte si obe verzie a pozrite sa na mobil aj na počítač. Pretože mnohí sme na mobiloch, zarovnanie naľavo preferujeme viac. Na webe je zarovnanie naľavo moc zubkaté (viď obrázok nižšie).
PODNADPISY
Tomu, aby ste motivovali ľudí, ktorí prídu na váš web, začítať sa, veľmi pomáha používanie podnadisov. Vezmitepointu z odstavca a urobte z nej krátky podnadpis.
ODSEKY
Skúste každú novú myšlienku dať do nového odseku, aj keď ju neoddelíte vždy novým podnadpisom. Podľa typu písma odporúčam, určite neprekročiť odseky s počtom riadkov 5 a niekedy aj menej. Je to na vás.
OBRÁZKY
Obrázky vo všeobecnosti sú moc moc dôležité. Podľa mňa je to veľmi veľký motivačný prvok. Dokážu váš obsah urobiť nielen lákavejší, ale aj prehľadnejší. Text vedľa sa tak bude oveľa lepšie čítať a zdať čitateľovi prívetivejší. Nezabudnite ho odsadiť od textu. Ale nerobte to tak ako na obrázku vpravo ;-)
Čo nás stojí úsilia, pokým napíšeme dobrý článok, o tom asi všetci vieme svoje. Preto sa pohrať s typografiou určite oplatí. Verím, že responzívny dizajn na webe už nie je nič, o čo by sme mali diskutovať.
Prípadne sa inšpirujte mojim článkom Ako dať šťavu obchodnému stretnutiu aj textom na webe na inej webstránke. Tu je pekne vidno, že záleží aj od možností vášho redakčného systému ako môže článok vyzerať.
Tak teraz vám už nič nebráni došperkovať vaše články. Veľa zdaru :)
Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.