Asi nie každý má chuť, čas a peniaze na to, aby si platil kurz, ako spravovať Facebook a predchádzať najčastejším chybám na Facebooku. A presne pre tých z vás je tento článok. Vy už ale poznáte 7 najväčších chýb na Facebooku. Ak ste sa im začali vyhýbať, určite sa vaše vzťahy so zákazníkmi viditeľne zlepšili, gratulujem. Keďže ste pokročili, je čas posunúť sa ďalej. Rada by som vám zjednodušila život na Facebooku a predstavila ďalšie chyby na Facebooku a aj návod na to, ako ich odstrániť. A verte, že zožnete úrodu.
8. NEZDIEĽAJTE PRÍSPEVKY Z VAŠEJ FAN PAGE
Dobre čítate, NEzdieľajte. Určite si poviete, že to je čo za blbosť..? No nie je to blbosť a hneď vám aj vysvetlím prečo. Je super, ak sa občas pripomeniete vašim známym a príspevok z vašej fanpage sa objaví na vašom osobnom profile. To určite áno, je to dokonca potrebné. Má to ale jeden háčik.
Nie je jedno, či príspevok zdieľate, alebo sa v ňom označíte. Prečo? Pretože na rozdiel od zazdieľaného príspevku, ten, v ktorom sa označíte, bude zbierať like a komentáre priamo na vašu fanpage, ako to vidíte na obrázku vedľa. To znamená, že to, čo uvidíte na svojej nástenke na osobnom profile, uvidíte aj na vašej nástenke na firemnom fanpage, vrátane like a komentárov. Potom je už veľmi jednoduché pozvať ich, aby sa stali vašimi fanúšikmi.
Takže veľmi jednoducho:
- Dáte post na vašu firemnú stránku na FB, do statusu pridáte svoje meno, alebo meno toho, koho chcete označiť (obr. 1). Podmienka je, aby ste boli priatelia. Potom stačí už len na svojej nástenke odsúhlasiť vašu menovku. To sa vás FB spýta, ak to nemáte automaticky povolené – kontrola časovej osi (obr. 2). Každému, koho označíte sa váš post z firemného FB objaví sa nástenke v osobnom profile ako vám.
- Alebo, ak pridáte na firemnú stránku post s fotkou, môžete sa označiť na fotke.
9. NENECHAJTE ODÍSŤ POTENCIÁLNYCH FANÚŠIKOV
Mnohí toto ovládajú, ale pre tých, ktorí neviete, ako na to – podmienka je, že vám dali pod príspevok like. Kliknite na like pod príspevkom a ponúkne sa vám možnosť pozvať tých, ktorí ešte nie sú vašimi fanúšikmi. Samozrejme, oveľa jednoduchšie môžete pozvať svojich priateľov, čo vám ponúka priamo vaša stránka.
Techník, ako získať viac fanúšikov na Facebooku je veľa, to je na samostatný článok. Ale v podstate každým týmto krokom ste na ceste k nim ;-)
10. INÁ ADRESA FACEBOOKU AJ WEBSTRÁNKY
Skontrolujte si vašu http adresu na Facebooku. Mala by sa zhodovať s adresou vášho webu. To znamená, že za https://www.facebook.com/ by mal byť ideálne názov vašej domény. Ak tam máte ešte nejaké čísielka a nič nehovoriace kombinácie, tak si to hneď teraz zmeňte, pomôže vám to aj pri vyhľadávaní. Zjednoťte si http adresu Facebooku s doménou vášho webu. Je to veľmi jednoduché:
Informácie – Používateľské meno – Upraviť. Zmeňte za zavináčom tak, ako máte názov domény.
Niekedy môže byť rozdiel medzi menom (to sa zobrazuje pod profilovou foto) a používateľským menom (to sa zobrazuje v url adrese webu). Napr. ak vám to má pomôcť vo vyhľadávaní. Meno môže byť napríklad Queen masáž Bratislava a používateľské meno @queenmasaz.sk. Ale štandardne by to malo byť rovnaké.
11. NEOTRAVUJTE ĽUDÍ HNEĎ 3X
Mnohí z nás majú viac stránok s podobnou témou. Je síce super, že viete svoj článok, alebo produkt postunúť hneď 3x, ale nerobte to v tom istom čase. Pretože medzi vašimi fanúšikmi je veľká spoločná podmnožina, tj. veľa ľudí je vašimi fanúšikmi na oboch, príp. viacerých stránkach. Článok pridajte s časovým odstupom minimálne jedného dňa, ideálne aj týždňa. Viem, že si chcete zjednodušiť robotu, keď to zazdieľate naraz, ale verte mi, veľa ľudí tým naštvete a ak neodíjdu hneď, tak postupne určite, ak s tým neprestanete.
To isté platí aj, ak chcete spropagovať svoj článok a pridáte ho do rôznych skupín a komunít. Väčšinou sa ľudia s podobnými záujmami zgrupujú v podobných skupinách. Určite článok pridajte, kde sa hodí, pomôže vám to, to áno. Ale zase to neurobte v jednom čase naraz a s tým istým statusom.
13. NESPRAVUJTE ROVNAKÉ STRÁNKY, ZLÚČTE ICH
Keď už sme pri tých stránkach, ktoré máte, naozaj ich potrebujete mať toľko? Nestačila by jedna? Veď je to zbytočne zdvojená robota a ide to pomalšie. Ak sú v podstate o tom istom, iba sa inak volajú, majú rovnakú alebo veľmi podobnú cieľovku, na jednej aj druhej pridávate taký istý, alebo podobný obsah, zvážte, či ich nezlúčiť. Možno ste už aj niektoré z tých stránok zanedbali a venujete sa len jednej. Škoda by bolo tie ostatné nechať zapadnúť prachom.
Ako zlúčiť FB stránky?
No má to jeden háčik. Stránky musia mať podobné názvy. Ale ani to nie je problém. Ak máte stránky s rôznymi názvami, stačí ich postupne premenovať a pozlučovať. Ak máte napr. stránky: Katkin blog a Varenie, premenujte Varenie na Katkino varenie.
Premenovanie urobíte jednoducho – Informácie – Meno – Upraviť a ponúkne vám zmeniť názov. Prepíšete ho na nový. Je možné, že bude treba chvíľu počkať, kým vám ho Facebook schváli. Tie stránky s menším počtom fanúšikov väčšinou povolí hneď, s tými väčšími robí trošku drahoty a nechá vás chvíľu čakať. Potom vám pošle potvrdenie.
Ak máte už dve s podobným názvom, môžete zlučovať. V nastaveniach dolu máte možnosť zlúčiť. Ako prvú uveďte tú, ktorej meno chcete zachovať, ako druhú tú, ktorú s ňou chcete zlúčiť. Tiež to Facebooku trochu potrvá, kým to odobrí. Príde vám o tom infoška.
Zvážte, či sú fanúšikovia fakt na jednej vlnovej dĺžke a či sú vašou cieľovou skupinou, vymedzenou vekom aj priestorom, resp. regiónom. Lebo, ak predávate burgre a robíte donášku v Nitre a zlúčite sa so stránkou Aqua baby klubu Bratislava, asi títo fanúšikovia neprídu k vám do Nitry kúpiť si burger, resp. budú vám nanič.
12. NEMUSÍTE ZDIEĽAŤ „STARÉ“ ČLÁNKY
Ak zazdieľate na Facebooku váš článok, ktorý bol vytvorený dva roky dozadu, nič moc teda. Môžete namietať, že hoci má 2 roky starý dátum, jeho obsah ste dnes aktualizovali. No a to je ten problém. Vzdajte sa dátumov pri článkoch. Lebo vám škodia. Kto by už chcel čítať starý článok, keď si môže prečítať čerstvejší? A navyše, nie je to pre vás ani praktické. Ešte stále váhate, či pridávať k článkom na blog dátum publikovania?
Môže sa vám stať, že nebude mať čas dlhšie napísať článok na blog a ten posledný bude mať naozaj polroka starý dátum. Bude to vyzerať, že ste sa na písanie vykašlali a pritom to vôbec nemusí byť pravda. Ak ale k článkom nebudete dávať dátum publikovania, nikto si nič nevšimne. Ak váš článok bude aktuálny, nikdy nebude tak „starý“, aby sa nehodil na Facebook.
13. RAZ ZDIEĽANÝ PRODUKT/ČLÁNOK NIE JE UŽ ODPÍSANÝ
Keď sme už pri tých článkoch a pri aktuálnosti: Máte skvelý produkt, alebo super článok, ale už ste ho kedysi zdieľali na Facebooku? No a? To vôbec nie je problém.
- Ak ide o článok, tak v tom už máme jasno, že ideálne je, keď je bez dátumu. Ak zvážite, že by ste ho radi po čase doplnili, alebo upravili, tak to urobte, aby bol aktuálny. A ak ho chcete znova zdieľať, dajme tomu po polroku na Facebooku, môžete ešte vymeniť prezentačný obrázok, fotky vo vnútri článku a dať mu tak nový šat.
- Ak ide o produkt z eshopu, nôžete zmeniť fotku, alebo pridať ďalšiu a znova ho zazdieľať. Tentokrát v statuse stačí použiť iný argument, odkomunikovať iný benefit, alebo dajme tomu referenciu, ktorú k produktu pridal váš zákazník.
Či už použijete refrešnutý starší článok, alebo produkt z eshopu, nikdy nekopírujte starý status.
14. DODRŽUJTE PRAVIDLÁ FB SÚŤAŽE
Keď urobíte na Facebooku súťaž a nechytí sa, pretože ste niekde pochybili a možno už aj viete kde, nepanikarte. V každom prípade, aj keď je naň slabá odozva, nemeňte pravidlá, nepredlžujte ju a pod. Pokúste sa ju ešte spropagovať, ale nech sa stane čokoľvek, odmeňte niekoho, aj keby sa zapojil iba jeden človek. Nikdy neurobte to, že zmažete súťaž a dáte ju ešte raz o týždeň inak, iba preto, že sú na ňu minimálne reakcie. Vzbudíte tým dojem absolútneho amatéra a nespoľahlivého človeka, ktorý nedodrží slovo. Stratíte tým dôveru fanúšikov.
A potom, nezabúdajte, že Facebook zakazuje vyzývať fanúšikov, aby zdieľali vašu súťaž na svojom profile, alebo profile priateľov, alebo označovali svojich priateľov. Naopak, môžete chcieť, aby dali like vášmu príspevku, komentovali ho, alebo vložili do komentu napríklad obrázok, čo má často veľmi dobrý efekt, mám to vyskúšané. No a samozrejmosťou by mali byť podrobné pravidlá súťaže – štatút FB súťaže, umiestnený ma Fb alebo na webe (link vložiť pod súťaž). Pri vyhlasovaní víťaza je zase zakázané označovať výhercu, je povolené iba vložiť jeho meno.
Ako prežiť na Facebooku
Na Facebooku je občas život nevyspytateľný. Niečo zavedie a o chvíľu to už nefunguje a fungujú zase iné veci, ktoré treba skúšať. Niekedy pridáte super príspevok v zaujímavom večernom čase a nikto si ho ani nevšimne. A potom zase pridáte niečo v čase lenivého obeda a je z toho viral. No jedno je pravda, čím ľudskejší a úprimnejší sme, tým je to ľahšie. Ale všetci sa chceme v prvom rade vedieť odreagovať na Facebooku, až potom nakupovať. Preto na to myslite, nech je už váš zákazník v akomkoľvek veku. Ponúknite mu taký obsah, ktorý ho presvedčí, že sa vám oplatí dôverovať a že ste človek ako on. Presne to potrebuje z vášho Facebooku cítiť. Ak sa popri tom ešte vyhnete týmto a ďalším chybám na Facebooku, potom už len nájsť si čas pravidelne sa o Facebook starať. Ale neinšpirujte sa mojou stránkou, prosím vás, ja ten čas stále hľadám a nejak sa furt míňame :))))
Držím palce, priatelia, pekný deň
Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.