Príbeh vraj v online marketingu predáva. Iba v online? Pozrime sa, kde všade a kedy už poznali silu príbehu a emócie. A vedeli ju veľmi dobre využiť, hoci sa nám s odstupom času zdajú jednoduchší ako my dnes.
Svetoznámy psychológ a psychiater, Sigmund Freud raz poslal svojmu synovcovi, Edwardovi Bernaysovi materiály na svoju novú knihu. Bola plná skeptického pohľadu na ľudskú civilizáciu. Hlavná idea sa niesla, ako inak, vo freudovskom ponímaní človeka: „Človek je de facto ovplyvňovaný svojim libidom a nízkymi pudmi.“ To bolo pre Edwarda inšpiráciou. Došlo mu, že je treba povedať ľuďom, čo vlastne potrebujú. A to môže urobiť buď štát, alebo trh.
POČIATKY PR MARKETINGU
V roku 1929 dostal úlohu: Dosiahnuť zmenu verejnej mienky na fajčenie žien na verejnosti.
V tak konzervatívnej dobe? Hmm… nič jednoduché, že? Žena bola vnímaná úplne inak ako dnes, veľa vecí bolo pre ňu tabu a spoločensky neprípustných. Vidieť ženu s cigaretou na ulici a nepozastavovať sa nad tým, neodcudzovať ju? Nemožné!
No Bernays to vyriešil po svojom. Ako?
Parádne! Predstavte si, vytvoril paralelu medzi fajčením na verejnosti a imidžom samostatnej, cieľavedomej a sebavedomej ženy, bojovníčky za svoje práva. Do slávnostného sprievodu na Deň nezávislosti v New Yorku prizval feministky. A potom? Stalo sa to, čo nikto nečakal… Všetky ženy v dave si v jeden moment naraz odvážne zapálili cigaretu! Áno, verejne, pred zrakmi všetkých, aj médií. Wau moment, povedali by sme dnes.
Viete si predstaviť, aký to bol šok? A tá sila? To nikto nečakal.
Aký rozruch spôsobili vtedy tieto ženy, takmer storočie dozadu, to sa dá sotva opísať. A čo nasledovalo potom? V Amerike sa nepísalo o ničom inom a nielen tam. Američanky diskutovali o tejto akcii, ako o „pochode slobody“. Keďže bola perfektne načasovaná, v danom okamihu evokovala prirodzenú spojitosť so (zapálenou) pochodňou newyorkskej Sochy slobody a osláv Dňa nezávislosti. Príbeh premyslený do každého detialu.
Je to síce kuriózny príklad, pretože fajčenie nie je to, čo ľudstvu prospieva. Ale tento príbeh pomohol Edwardovi rozpútať úžasné PR a ovplyvniť verejnú mienku médií aj širokej verejnosti. Pre ženy bolo od toho momentu fajčenie módou. O tabak, prirodzene, rapídne stúpol záujem. Tak skvelé PR tabak dovtedy nezažil a dodnes neprekonal. Výsledkom bol nielen nárast predaja, ale aj nová cieľová skupina – žena.
Dnes by ho určite nahral na youtube, alebo urobil live prenos.
PRÍBEH PREDÁVA NIELEN MENO AJ TOVAR
Príbeh je to, čo vás odlíši od iných. Nemyslím tým príbeh iba o tom, prečo robíte to, čo robíte. Dajte príbeh aj produktom a službám, ktoré ponúkate. Tých príbehov denne tvoríme niekoľko a spolu s nami aj naši zákazníci. Príbeh, ako prichádza na svet váš produkt, ako sa zrodia nové šaty, ako balík putuje k zákazníkovi a pod. Nemusí to byť hneď príbeh ako ten Bernyho, nech to má dej, ideu, emóciu a život.
Že žiaden príbeh nemáte? Neverím. Možno ho len nevidíte a neviete podať. Tak potom to chce dobrého copywittera, ktorý objaví príbeh aj tam, kde ho vy nevidíte a dá mu ten správny „feeling“.
Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.