Príbeh vraj v online marketingu predáva. Iba v online? Pozrime sa, kde všade a kedy už poznali silu príbehu a emócie. A vedeli ju veľmi dobre využiť, hoci sa nám s odstupom času zdajú jednoduchší ako my dnes.
Svetoznámy psychológ a psychiater, Sigmund Freud raz poslal svojmu synovcovi, Edwardovi Bernaysovi materiály na svoju novú knihu. Bola plná skeptického pohľadu na ľudskú civilizáciu. Hlavná idea sa niesla, ako inak, vo freudovskom ponímaní človeka: „Človek je de facto ovplyvňovaný svojim libidom a nízkymi pudmi.“ To bolo pre Edwarda inšpiráciou. Došlo mu, že je treba povedať ľuďom, čo vlastne potrebujú. A to môže urobiť buď štát, alebo trh.
POČIATKY PR MARKETINGU
V roku 1929 dostal úlohu: Dosiahnuť zmenu verejnej mienky na fajčenie žien na verejnosti.
V tak konzervatívnej dobe? Hmm… nič jednoduché, že? Žena bola vnímaná úplne inak ako dnes, veľa vecí bolo pre ňu tabu a spoločensky neprípustných. Vidieť ženu s cigaretou na ulici a nepozastavovať sa nad tým, neodcudzovať ju? Nemožné!
No Bernays to vyriešil po svojom. Ako?
Parádne! Predstavte si, vytvoril paralelu medzi fajčením na verejnosti a imidžom samostatnej, cieľavedomej a sebavedomej ženy, bojovníčky za svoje práva. Do slávnostného sprievodu na Deň nezávislosti v New Yorku prizval feministky. A potom? Stalo sa to, čo nikto nečakal… Všetky ženy v dave si v jeden moment naraz odvážne zapálili cigaretu! Áno, verejne, pred zrakmi všetkých, aj médií. Wau moment, povedali by sme dnes.
Viete si predstaviť, aký to bol šok? A tá sila? To nikto nečakal.
Aký rozruch spôsobili vtedy tieto ženy, takmer storočie dozadu, to sa dá sotva opísať. A čo nasledovalo potom? V Amerike sa nepísalo o ničom inom a nielen tam. Američanky diskutovali o tejto akcii, ako o „pochode slobody“. Keďže bola perfektne načasovaná, v danom okamihu evokovala prirodzenú spojitosť so (zapálenou) pochodňou newyorkskej Sochy slobody a osláv Dňa nezávislosti. Príbeh premyslený do každého detialu.
Je to síce kuriózny príklad, pretože fajčenie nie je to, čo ľudstvu prospieva. Ale tento príbeh pomohol Edwardovi rozpútať úžasné PR a ovplyvniť verejnú mienku médií aj širokej verejnosti. Pre ženy bolo od toho momentu fajčenie módou. O tabak, prirodzene, rapídne stúpol záujem. Tak skvelé PR tabak dovtedy nezažil a dodnes neprekonal. Výsledkom bol nielen nárast predaja, ale aj nová cieľová skupina – žena.
Dnes by ho určite nahral na youtube, alebo urobil live prenos.

Príbeh predáva
PRÍBEH PREDÁVA NIELEN MENO AJ TOVAR
Príbeh je to, čo vás odlíši od iných. Nemyslím tým príbeh iba o tom, prečo robíte to, čo robíte. Dajte príbeh aj produktom a službám, ktoré ponúkate. Tých príbehov denne tvoríme niekoľko a spolu s nami aj naši zákazníci. Príbeh, ako prichádza na svet váš produkt, ako sa zrodia nové šaty, ako balík putuje k zákazníkovi a pod. Nemusí to byť hneď príbeh ako ten Bernyho, nech to má dej, ideu, emóciu a život.
Že žiaden príbeh nemáte? Neverím. Možno ho len nevidíte a neviete podať. Tak potom to chce dobrého copywittera, ktorý objaví príbeh aj tam, kde ho vy nevidíte a dá mu ten správny „feeling“.

Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.