Rozhodli ste sa podporiť konkrétnu akciu, udalosť, skupinu ľudí, či projekt tovarom, službami alebo financiami? A prečo nie? Niekedy stačí tak málo, napríklad venovať veci zo skladu, ktorých sa napriek výpredaju neviete zbaviť a môžete pomôcť nielen sebe, ale urobiť niečo aj pre iných, ktorí to ocenia. Urobiť dobrú vec. Lenže jedna vec je charita a druhá sponzoring. Pokiaľ ide o sponzoring, treba si dať bacha na to, aby ste si neuškodili. Ako?
ROZDIEL MEDZI SPONZORINGOM A CHARITOU
Najprv si ale ozrejmime, či chcete robiť charitu, alebo sponzoring. To nie je to isté.
Pokiaľ sa rozhodnete pre charitu, ide o nezištnú pomoc bez nároku na odmenu, protihodnotu. Sem patria dobrovoľné dobročinné akcie na pomoc trpiacim, deťom, starým ľuďom, sociálne slabým, chorým a pod.
Nesúhlasím však s tvrdením, že sú bez nároku na odmenu, pretože tou odmenou a protihodnotou je úžasný pocit a pohladenie na duši, ktoré si za peniaze nekúpiš…
Jeden z krásnych projektov realizuje moja klientka, majiteľka BALZAKu, Pomáhame onkologickým pacientom. Teda nejeden, pravidelne napr. robíme na Vianoce zbierku šatstva a iných vecí pre „jej ženy“. Je to skvelý pocit… a to nie je málo.
Iné je to však pri sponzoringu.
Pri sponzoringu sponzor za svoj príspevok očakáva určitú protihodnotu. Ide väčšinou o priestor v reklame, ktorou organizátor propaguje udalosť, ktorú ste sa rozhodli sponzorovať.
Ale možností môže byť viac, nielen umiestnenie (často mini) loga na vizuáloch, na plagátoch, letákoch.
Napríklad aj logo na webstránke, promostánok, možnosť osloviť ľudí na akcií, rozdávať letáky, mať roll-up, alebo banner na akcii, či niečo iné, z čoho má prospech sponzor.
SPONZORINGOM SPÁJATE SVOJE HODNOTY S HODNOTAMI SPONZOROVANÉHO
Aj keď sa to môže zdať na prvý pohľad podobné s charitou, treba si uvedomiť, že pri sponzoringu
- spájame svoju značku s hodnotami sponzorovaného subjektu,
- sponzoring je súčasť vášho PR, ktoré si treba strážiť,
- svojmu menu môžeme sponzoringom pomôcť, ale aj nevedomky uškodiť.
Preto, ak sa rozhodnete niekoho podporiť s použitím vášho mena/loga/značky, mali by ste zvážiť pre a proti.
Jeden príklad z praxe:
Výhradný dovozca jednej nemeckej športovej značky na Slovensko, môj klient, sa rozhodol poskytnúť organizátorom športového turnaja pár vecí. Keď si prišiel po veci, majiteľ mu podal krabicu a organizátor sa dal na odchod. Dovolila som si vstúpiť do rozhovoru a pýtam sa:
Prepáčte, môžem sa spýtať o čo konkrétne pôjde? Keďže to nebola charita, spýtala som sa… Čo za to? Kde nás zviditeľníte?
Už sme vás. Ste na plagáte.
Super. A môžem ho vidieť?
A výsledok? Budem úprimná, bol to pre mňa šok už na prvý pohľad (grafika desná, preplacaná, ako na kolene robená, totálny chaos).
- gramatická chyba sa sebavedome vynímala na vizuále,
- môj klient tam mal logo, ktoré už 3 roky nepoužíval,
- kam „išli“ plagáty a koľko ich bolo, som sa nedozvedela,
- ale vraj sú aj na FB.
Našla som ich síce a aj spomínanú grafiku s našim starým logom, ale nemohla som ho zdielať na firemnom FB,
- pretože oni mali osobný FB, nie fanpage.
Ale potom som si uvedomila, že s pravopisnou chybou, starým logom a tou grafikou, by som aj tak túto reklamu nezdieľala. No škoda. Dohodla som s klientom, že dobudúcna, ak niekoho zasponzorujeme, budeme chcieť odsúhlasiť minimálne použitie nášho loga, aby nebolo staré, zdeformované a nezaniklo medzi ostatnými na úplne nevhodnom podklade ako teraz.
Napadlo ma, koľko ľudí to takto robí. Spomenula som si na ďalšieho klienta, ktorý bol raz generálni partner, áno, dobre čítate, s I. Zistil to až vtedy, keď som sa spýtala, koho vlastne sponzoruje. Poslal mi leták, kde bol generálni ;-) Zhodou okolností išlo tiež o športový klub. Takže pozor na to a dejú sa aj iné, zábavnejšie veci. Niekedy je lepšie možno zvážiť radšej charitu, ak sa zapálite pre dobrú vec, ktorú chcete podporiť.
S tým, že „bude niekde“ vaše logo, neodporúčam sa uspokojiť. Overte si, ako a kde je vaše logo použité. Sú projekty, v ktorých je sponzorov toľko, že vaše logo splynie s ostatnými a ako by ani nebolo. Nielen v takom prípade, ale vtedy určite, by ste ako partner projektu mohli žiadať možnosť prezentácie vašej značky priamo na akcii. Formy som spomínala vyššie, ale určite nájdete aj iné spôsoby ako.
10 vecí, ktoré si ako sponzor overte
Ak sa rozhodnete sponzorovať, ide aj o vás, takže – nebojte sa pýtať a získať odpovede na otázky:
- Kto je organizátor? Pozrite si jeho webstránku (ako sa prezentuje) a zistite si o ňom, čo najviac. Ak je to silnejšia značka ako tá vaša, tak super, lebo vás potiahne.
- Pre koho je podujatie, akcia, alebo udalosť určená? Bude tam vaša cieľová skupina?
- Akú účasť odhadujú na akcií? Či pôjde o komornú akciu alebo verejnú, aby sa nestalo, že sa ocitnete tam, kde nie je vaša cieľovka. To potom už skôr ísť do charity.
- Ako dlho bude promovaná akcia? Aby ste vedeli, koľko môžete byť videný.
- Kde všade bude zmienka o akcii. Sociálne siete, alebo aj offline – oudoor?
- Pôjde o BTB alebo BTC reklamu?
- Aký počet letákov alebo videní týchto materiálov predpokladajú? Kam budú distribuované, kde budú publikované, prípadne online bannery, kde budú videné.
- Aký priestor vám vedia venovať na propagačných materiáloch? Príp., či okrem loga bude priestor aj na viac.
- Aký je na mieste akcie priestor pre vašu reklamu a prezentáciu vašej firmy? Aby iba zverejnením loga na letáku vaša „osveta“ neskončila. Záleží to väčšinou aj od toho, koľko ako partner darujete, prispejete. Ale ak sa nespýtate na iné možnosti, tak sa ich nedozviete. Najlepšie je vopred organizátorovi predostrieť svoj návrh, ak nemá presne stanovenú ponuku pre generálneho partnera a ostatných.
- Kto budú ďalší partneri? Sú značky, ktorých spoločnosť vám môže prospieť a naopak.
Tieto informácie vám pomôžu dospieť k správnemu rozhodnutiu.
Verím, že každému z nás dobre padne pocit z nezištnej pomoci iným. Ale ak sa rozhodnete pre sponzorovanie, určite si dohliadnite na to, v akej spoločnosti sa ocitnete a ako. Držím palce, nech každá akcia, ktorej ste súčasťou, sa vydarí.
Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.