Už som mala príležitosť knihy editovať, ale nikdy som ešte nebola pri zrode knihy tak blízko, ako pri fantasy romance, ktorá vyšla vo februári 2020. BAAMIEL&DELAILA má 4 časti. Knihy sú už na pohľad, aj na čítanie, iné. Prečo? Autorka píše pod pseudonymom DENALEA VOLKONA. Spôsob, akým skladá slová do príbehu, ťažko opísať. Získa si vás veľmi rýchlo. Obálky, alebo lepšie povedané, umelecké diela, sú famózne, neprehliadnuteľné, iné. Gartier, ich autor, je držiteľom ceny Andyho Warhola. Tvoril pre svetové značky ako Audi, Pandora, Vouge a ďalšie. Takže pozadie knihy veľmi zaujímavé. Neodpustila som si teda pár zvedavých otázok. Zaujímalo ma aj to, čo predchádzalo vydaniu knihy, keďže príbeh sa rodil v hlave autorky 10 rokov.
1. Najskôr chcem povedať, že som poctená, že môžem byť súčasťou tímu, ktorý je pri zrode tvojich výnimočných kníh, Denalea. Keď si ma kontaktovala ohľadne marketingu, zdala si sa jednoznačne rozhodnutá… Ako si vlastne prišla na mňa?
Jednoducho. Odporučili ťa. To bola tá najjednoduchšia časť. Tomu predchádzalo pomalé a zložité zisťovanie, čo vlastne trh ponúka v oblasti marketingu. Človek sa pri tom až zapotí.
Akurát si predstavujem muža, ako si uvoľňuje kravatu a najvrchnejší gombík na košeli, s následným povzdychom, uvoľňujúcim všetko to nazbierané napätie po celodennej námahe.
:) To sa dobre číta. Srdečná vďaka. Verím, že budeš spokojná a že knihu dostaneme k tým, pre ktorých si ju písala.
2. Obálky tvojich kníh sú neprehliadnuteľné. Čitatelia sú nimi nadšení a príjemne šokovaní. Iné, ako čokoľvek, čo sme mohli na Slovensku doteraz vidieť. „Diela“ Gartiera sú fakt excelentné. Pôsobí na striedačku v Los Angels a v Bratislave. Je držiteľom prestížnych ocenení. Tvoril pre Diesel, Pandoru, Audi, Vouge, Niveu, ale aj Playboy a ďalšie zvučné giganty. Evidentne si si dala na výbere záležať. A prečo práve Gartier?
Ja som si svoj príbeh v srdci nosila ako vzácny poklad. A chcela som mu dať obálku, akú si podľa mňa zaslúži. Nezameniteľnú pečať, ktorá bude rozpoznateľná pohľadom. Z diaľky. :-) Gartier má nenapodobiteľný umelecký podpis. Jeho fantázia je minimálne tak neohraničená ako moja.
3. Ľudia milujú príbehy a radi si veci, produkty, služby, spájajú s konkrétnou osobou, ktorú môžu vidieť. To v tvojom prípade nebude možné. Prečo si sa rozhodla zostať v anonymite?
Pretože tu nejde o mňa. To, čo má význam riešiť, je emocionálna hodnota, ktorú čitateľ nadobúda prostredníctvom slov na stránkach. Je to Delaila s Baamielom, kto prehovára do duše čitateľom. Ja stojím v pozadí, za mliečnym sklom, iba ako náhradník. Moja rola je iba podporná.
A pokiaľ ide o marketing pre autorku, ako som ja? My, ženy, nevieme robiť jednoduché veci. Máme rady výzvy. No nie? :)
Súhlasím. :)
4. Vydať knihu nie je jednoduché. Čitateľ má sotva predstavu, aká dlhá a náročná je to cesta. Ty si svoj príbeh v sebe nosila takmer 10 rokov, kým uzrel svetlo sveta. Čo všetko si musela ako spisovateľka a vydavateľka riešiť, pokým kniha vyšla?
- V prvom rade je to rozhodnutie. Definitívne rozhodnutie, že si príbeh chcem zapísať. Ideálne vo forme, aby som sa k nemu mohla kedykoľvek neskôr vrátiť. Ak som aj mala pochybnosti počas celého toho zdĺhavého procesu a pýtala sa samej seba, prečo to vlastne robím, vždy som mala pred očami jasnú odpoveď. Pretože príbeh, ktorý hľadám a v ňom sa vidím, ešte nik nenapísal. Musím si ho sama.
- V druhom rade som si musela ujasniť, z pohľadu koho chcem príbeh vyrozprávať.
- Tretia fáza bola samotné písanie. Trvalo to dlho. S prestávkami. Pretože okrem snívania človek musí robiť všetky bežné reálne veci, aby prežil (fyzicky i psychicky) a sem-tam prejsť depresiou z faktu, ako vám blízke okolie láskyplne a v dobrej viere pripomína, aby ste začali robiť iné, užitočnejšie veci a nestrácali čas hlúposťami, ktoré nemajú zmysel.
- Aj keď sa napísanie celého rukopisu javí ako najťažšia vec v celom tom procese, v skutočnosti šlo o tú ľahšiu časť. Keď som dopísala posledné slovo, chvíľu som z toho bola nadšená a ovládol ma pocit spokojnosti z dobre vykonanej práce, na ktorú som bola pyšná. Potom však vyvstala otázka: A čo teraz s tým? Pretože po celej tej 10-ročnej skalistej ceste som sa musela nesebecky a úprimne opýtať samej seba: Chcem si Baamiela a Delailu (po toľkej námahe a obetovanom čase) nechať iba pre seba?
Nezostávalo mi nič iné, iba hľadať niekoho, kto by mi s tým pomohol, pretože odpoveď bola jednoznačná: NIE, chcem sa s príbehom podeliť. Dúfala som, že čitatelia z neho budú mať rovnakú eufóriu, ako som mala ja pri písaní.
Keď Delaila plakala, plakala som aj ja. Keď bola odvážna, povzbudzovala som ju, aby bola ešte viac. A ak sa hnevala, mračila som sa s ňou. Spolu sme sa hnevali na Samuela, spolu sme stáli na chodníku v podvečernej zime, spolu sme sa snažili odhaliť neznámeho v kapucni, spolu sme sa dívali Baamielovi bojovne do očí. Ten nám nahnal strachu! Koľkokrát sme preto zaspať nemohli! Mali sme ho plnú hlavu!
5. A celý ten, nazvime to, výrobný proces, ako by si ho v skratke opísala, pre tých, ktorí plánujú vydať knihu?
Napísať príbeh. Otvoriť fľašu dobrého vína. Ideálne takého, ktoré si dlhé roky odkladáte na výnimočnú udalosť. Editovať. Štrngnúť si s dobrými priateľmi, ktorí nepoznajú také absurdné slovné spojenie ako je: nedá sa, nejde to. Obálka. Pripíjame. Príprava knihy na tlač. Víno je dobré. Samotná tlač. Vypijeme ho celé. Marketing. Otvárame druhú fľašu. :-)
Ok a teraz po tej technickej stránke v skratke:
- Napísať celý text, nájsť si editora, ktorý s textom pomôže (Literárny dom).
- Vybrať tlačiareň, v ktorej sa budú knihy tlačiť (Polygrafické centrum). Dovtedy však treba vyriešiť, ako bude kniha vyzerať, tj veľkosť, kvalita, farba, záložka, hrúbka papiera, počet strán, druh písma a pod.
- Treba grafika, ktorý urobí layout, zalomí texty na stránky (Veronika Bošková).
- Tomu tiež predchádza veľa príprav. Nájsť art designera pre obálku. Rozhodnúť, s akým titulom bude kniha vychádzať, pod akým menom. Návrh loga pre knihu, aj pre mňa ako jej autorku (Gartier).
- Požiadať národnú knižnicu o pridelenie ISBN čísla.
- Vytvoriť webstránku (adve.cz a Danielino pero) a založiť sociálne siete – fb a ig (Danielino pero).
- Kalkulácia, cena, spôsob predaja knihy, doprava, atď.
- Po vydaní knihy práca na ďalšom marketingu kníh, aj autorky (Danielino pero).
6. Wau, bola moja reakcia, keď som koncept knihy čítala. Uvedomila som si, aký je diametrálny rozdiel medzi tým „písať“ a písať… Ako skladáš slová do viet a príbehu, to ma dostalo.
Trošku ťa čitatelia spoznali aj v tomto rozhovore… Ďakujem ti zaň veľmi pekne. Verím, že po 4. časti BAAMIEL&DELAILA, prídu ďalšie tvoje novinky.
Ďakujem za kompliment. Čo sa týka tvojej otázky, záleží iba na čitateľoch. V mojich predstavách sú oni moja hybná sila. Iba pod ich hnacím motorom môžem ísť vpred.
Tak držte nám palce. Príjemné čítanie vám želá Denalea a Daniela.
Ak sa vám rozhovor páčil, poteší nás, ak ho zazdieľate s priateľmi. Ďakujeme:)
Ahoj, volám sa Daniela Mudráková. V marketingových vodách plávam od roku 2004. Základom prežitia v dnešnom virtuálnom svete je dobre poznať psychológiu predaja, mať cit pre obchod a rozumieť zákazníkom. Baví ma vytvárať obchodné stratégie a pomáhať vám získať zákazníkov na svoju stranu, tvoriť kampane a texty, ktoré chytia vašich zákazníkov za srdce, aj za peňaženku. Na seminároch a workshopoch vás rada naučím nielen ako písať trefné texty, rozumieť obchodu, ale aj ako budovať značku a predávať online.